Sunday, September 21, 2014

Vegan Q&A

Som ni alla säkert vet by now så är jag vegan, varför? jo..  :


Det är sjukt ofta som jag får frågor om det, så jag tänkte göra några inlägg angående de frågor jag oftast får höra. Eftersom det tycks vara ett så himla stort mysterium kring veganism så måste jag ta detta i ett par olika delar men ja, here we go;

1. "Får du tillräckligt protein?"


Jo. Växter o grönsaker innehåller en massa bra proteiner som främjer hälsan. Animalprotein som finns i djurkött & mjölkprodukter däremot är inte nödvändiga för människokroppen, däremot skadar det den och kan orsaka bland annat bröst-, prostata och tjocktarms cancer. Andra sjukdomar så som högt kolesterol, diabetes, starr, ledinflammationer, osteoporos, högt blodtryck, blodpropp och hjärtattacker är också väldigt ofta förknippade till konsumptionen av djur & mjölkprodukter.

Det gäller att få i sig rätt SORTS protein, och växtbaserade produkter är the best place to look for it. Som exempel;  en average kvinna som väger 70kg behöver endast ungefär 50-55g protein i dagen (0,8-1,0gram protein /per varje kilo) eller sen kan man tänka sig att protein ska utgöra ungefär 10% av det dagliga kalori intaget, vilket man då som vegan fixar simpelt genom att äta mycket grönsaker som t.ex svamp, broccoli, eller bönor, linser, quinoa, couscous, soijamjölk eller till och med jordnötssmör, det finns lite överallt, till och med tomater innehåller protein.


Det som många inte vet om är att det faktist är skadligt för kroppen med för MYCKET protein.


 Vi är inte byggda upp så att vi kan processera en massa djurprodukter utan det slutar ofta med t.ex högt kolesterol, flera olika typer av cancer osvosv.. Jag säger nu inte att veganer inte kan få cancer, men det finns flera studies på människor som till och med har reverseat bland annat sina diabetes, högt kolesterol och till och med cancer ENDAST genom att följa en vegansk kost. Detta måste ju säga någånting(?). Jag tycker vi människor borde skippa vår obsession med protein för det är alldeles onödigt att stressa egentligen:)


2. "Vad äter du egentligen?"  

Jag hittade en funny slogan nånstans en tid sen och den lydde någolunda så här: Föreställ er att bara äta köttprodukter resten av era liv och tänk på vad allt ni skulle sakna; allt det äter jag:). Det är faktist jättelätt att hitta på maträtter att äta. Dessutom finns ju alla världens replacement foods för dom veganer som haft svårt att ge upp djurprodukter, till exempel soijamjölk (min all-time favvo är Alpros lättmjölk) soijayoghurter (Alpro & Yosa's är jättegoda), det finns soija/tofu ostar, istället för malet kött äter jag soijaproteiinirouhe eller seitan (billigt, lätt att tillreda och sjukt hälsosamt och proteinrikt), soijakorvar, quorn och andra soijabiffar/ falafelbullar osv finns i de flesta matbutiker i frysosaston.  Dessa replacement produkter är sjukt bra för dem som kan ha svårt med att ge upp kött. Själv äter jag inte så jätte ofta av dessa olika soijaprodukter eftersom jag gått lite mer in på en raw vegan lifestyle, men för dem som säger att dom aldrig skulle kunna ge upp kött; TESTA t.ex soijakorvar eller ta vegobullar/falafelbullar istället för köttbullar, i t.ex ruohonjuuri finns det en otroligt stor mängd olika fake meats om det nu inte råkar finnas i din lähikauppa.  

Nu märker jag att jag går lite off track hehe hopsan, men okej jag kan lista upp ett par av mina favorit veganrätter (förutom fruits&veggies) som både är lätta att laga from scratch eller att köpa; falafel&hummus, tortillas & pizza med vegofyllning, hamburgare me vegebiff, spaghetti med rucola/spenat/tomatsås/svampsås, bönor&nudlar, veggie wok osvosv, jag är en big fat food lover som älskar att äta och jag lovar att det finns en heeeel del veganska maträtter som skulle blow your minds!


3. Varför äter du inte ägg?

a) det är sjukt ohälsosamt b) det är en brutal process för hönsen/baby chicksen  c) bara kolla denhär informativa videon så förstår ni vad jag talar om..



4. "Varifrån får du calcium?"  

Till exempel apelsiner, tahini, kål eller broccoli (the list goes oooooon)  


Visste ni förrästen att länder med minst mjölkkonsumption har minst osteoporos jämfört med länder med högre mjölkkonsumption? Ko mjölken vi människor dricker uttviner vårat egna kalcium från benen så att vi kissar ut det naturliga kalciumet som finns i benen, vilket förorsakar osteoporos. Det här är också en helt annan story i sig som jag kan gå in på en annan gång samtidigt som jag berättar om andra mjölk relaterade grejer, det finns helt enkelt alldeles för mycket att säga om mjölkproduktionen och kossorna men dessa bilder får tala för sig själva än så länge: 


"The latest research is showing that milk actually increases the risk of osteoporosis by eroding bone-making cells. Also, people with osteoporosis have a much higher incidence of heart disease and cancer, and the evidence is pointing at milk as the common factor." 



Jag hoppas verkligen ingen tar illa upp av det här inlägget och att detta gav ens någon där ute lite ny information om saken, stay tuned för ett fortsättningsinlägg- like it or not haha. Xx

2 comments:

  1. Helt jätte jätte bra inlägg! Du har iallafall mig waiting for part 2 jag blev jätte intresserad :-)

    ReplyDelete