Tuesday, January 27, 2015

Eat your vitamins

Folk frågar ofta om jag är säker på att jag får i mig alla vitaminer&mineraler osv genom att äta vegansk kost och svaret är absoluuuut! :) 

Det enda man inte får tillräckligt av enligt en hel del forskaren är vitaminen B12.
Det har spekulerats en massa kring B12 på senaste, och forsknings resultaten/åsikterna verkar vara ganska delade.. Vissa forskare hävdar att man får B12 via t.ex. organiska grönsaker (B12 finns att hitta i muld), men sen igen är det kanske inte så lönande att få i sig muld när det endå finns andra sätt (?)

Jag har även läst om hur B12 vitaminerna som finns i djurkött, förstörs då man värmer upp köttet, dvs då man steker, grillar eller whatever (sällan äter man ju rått kött). Så även om du inte är vegan kan det vara lönsamt att äta B12 tillskott. Andra forskare hävdar dock att brist på B12 inte har någon påverkan alls på människans hälsa, och att detta bara är ett ytterligare sätt att trampa ner på idén om att en vegansk kost är den bästa kosten.. Jag har också läst att det kan ta fleeeera år för B12 att försvinna ur kroppen då man slutat äta kött/tillskott, så man behöver inte ta så mycke stress över det. Andra forskare verkar rätt hysteriska med intaget av denna vitamin och hävdar att det är livsviktigt. 

Nåja men i varje fall, utöver B12 tillskott tar jag även D-vitamin, magnesium, spirulina och multivitamin brustabletter 




Jag tar dessa tillskott ungefär varje/varannan dag/ beroende på hur jag kommer ihåg att ta dem. Jag är inget proffs på vitaminer och sånt men jag känner min egna kropp rätt bra, och för att vara ärlig känns det ganska ironiskt att jag som äter veganskt så ofta får frågor om B12, protein, kalcium osvosv av personer som äter kött, low fat-, high animalprotein products, eller sådana som äter i enlighet med någon urgammal tallriksmodell, följer LCHF eller liknande ohållbara dieter... Det kan verkligen vara tröttsamt ibland, och jag tycker folk kunde vara mer oroliga över sina egna brister på vitaminer och fibrer istället förrän de kritiserar något de inte ens prövat på själv. Menar inget illa med detta men jag ville väll bara säga att thanks for the concern men jag har i alla fall allt under kontroll! har du?

No comments:

Post a Comment