Tuesday, February 24, 2015

THE WORLD'S BEST (vegan) COOKIES.

Tänkte lägga upp receptet till kexen jag bakade som julklapp till Vicke. Jag har säkert aldrig lyckats lika bra med någonting i köket under hela mitt liv, de blev big fat chewy chunky chocolate-chip cookies med krossade franska pastiller. Vicke tyckte dom var sjukt goa och åt upp alltihop snabbt som blixten, och Vicke är ju värsta kranttun med mat så detta måste ju verkligen betyda något:)

Here comes;

DU BEHÖVER

-2dl alpro sojagrädde
-2dl vetemjöl
-1,5dl farinsocker
-0,5dl strösocker
-100g mjölkfri mörk-choklad (jag använde Panda's mörk-choklad, det som blev över krossade jag till choc-chunks och använde senare i smeten)
-100g mjölkfritt margarin (eller annat mjölkfritt smör, jag tror jag använde Flora eller Becel?)
-2msk maplesyrup (ger tillsammans med farinsockret kexen en mer chewy konsistens!)
-1msk kakao
-1krm salt
-(additional;1 påse franska chokladpastiller)

GÖR SÅ HÄR:

-värm ugnen till 200grader
-blanda ihop de torra ingredienserna
-smält margarinet/smöret med chokladen i mikron
-vispa sojagrädden
-blanda ihop allt till en jämn smet
(blanda även i de krossade franska chokladpastillerna och mörk-choklad chunksen)

klicka ut smeten på bakplåtspappret och bred ut smeten med hjälp av en sked så de blir lite jämnare och större, se till att de har lite avstånd från varandra. Grädda i ungefär 25-30 min. Ta ut från ugnen, låt svalna så de får en mer "kexig" konsistens & NJUT.
 

jag fattar inte varför jag inte tog bilder på de färdiga kexen(?) Speciellt efter att jag lagt dem så fint in en söt cookiejar med rosett och allt.. Oh well, bättre bilder nästa gång! Nu tänker jag kila till butiken och köpa Marabou's dark-chocolatechip cookies för jag fick sjuka cravings medan jag skrev på detta inlägg. tack o hej!

No comments:

Post a Comment