Monday, March 16, 2015

"Holding on to anger is like drinking poison and expecting the other person to die"


Jag har redan en längre tid varit sjukt intresserad av meditation, yoga och spiritualism. Jag tror det hände i samband med att jag blev vegan. En helt ny värld öppnade sig för mig i hur man kan tänka, känna och vara medveten. Det är svårt att förklara med ord men jag vet att de allra flesta andra veganer där ute vet vad jag talar om. Jag är för evigt tacksam att jag på något sätt blivit den människa jag är idag.  Förr fattade jag inte riktigt meningen med någonting, speciellt jämfört med idag. Jag kan ärligt säga att jag varit ute och cykla lite grann.    
 Jag var en mer självisk människa, som inte velat veta sanningen om de saker som har störst betydelse. Jag har hellre läst gossip magazines och stått och skvallrat med mina vänner om saker som egentligen inte har någon betydelse whatsoever. Jag har varit mer shallow och levt med principen "ignorance is bliss". Jag är så glad att jag ändrats till den personen jag är idag, fast det ännu finns en massa att work on, så klart. Men jag har på ett helt annat sätt förstått att man lever en gång, varje dag och inte mindre varje sekund är en blessing. 

 Varje stund är en ny chans till att göra något viktigt och hjälpa någon, vare sig det att hjälpa ett djur genom att avstå från dess konsumtion, eller bara le till en främling och göra dess dag ens lite bättre.  Jag har lärt mig att sluta lägga ner energi på människor som inte förtjänar det, eller att grubbla över saker som inte går att ändra på. Lycka finns överallt och det är vi som ska  hjälpa skapa det och "recycle" det. Det här är sjukt flummigt inlägg och det är with all reason, mina tankar är lite all over the place för det har hänt en massa saker på sistone, saker som fått mig tänka efter ordentligt. Man ska aldrig ta något eller någon för givet, gratitude is key.

Jag är inte en alls så klyschig person egentligen, och att skriva så här är jätte unlike me,  men detta är bara så fucking sant. 

No comments:

Post a Comment