Thursday, April 23, 2015

important shit

Förra veckan var jag på en Eläinpoliittinen keskustelutilaisuus här i Åbo. Poängen var att olika parti medlemmar skulle snacka om olika djurrätts grejer och framföra hur mycket och på vilka sätt deras partier är insatta i dessa problem.

 På plats fanns det representanter från De Gröna, Samlingspartiet, Vänstern och Perussuomalaiset.  Det var helt otroligt intressant att lyssna på diskussionen då det var så tydlig skillnad på vilka partier är insatta i allt angående djurens lidande, köttets kvalitet idag, massproduktionens inverkan på the environment osv osv.
Det som också var intressant var att hur lite man än var insatt (kröhöm Kokoomus) så hade alla samma åsikt om att sättet vi exploaterar djur idag för deras kött, mjölk och ägg, INTE ÄR HÅLLBART (eller etiskt rätt) på något sätt, hur man än vrider och vänder på saken.

På plats fanns också Birgitta Wahlström som berättade om hur lagstiftningen i Finland är uppgjord angående djur. Jag kan försöka sum it up litegrann; I lagen står det t.ex. att man ska "ta hänsyn till" djurens fysiologiska behov. <--- detta garanterar ju absolut inte att man verkligen gör det i praktiken (och även om man gjorde det så vad betyder det ens?? "hej du grisen som är instängd i din lilla box som gör att du inte kan röra på dig, vi tar hänsyn till att du är en gris som helst skulle vilja vara ute och böka i muta och gräs men vi håller dig ändå instängd för lagen tillåter oss detta" typ..?

Vi vill ofta intala oss själva att djuren har det bra i Finland, men när vi gräver lite djupare och gör lite research kommer vi märka att fallet inte är så, inte det jävla MINSTA. Det grundliga problemet ligger i att djuren (nu talar vi också husdjur) INTE räknas som juridiska personer i rätten, de är objekt, vilket vi människor utnyttjar till max.

Jag måste nog göra ett alldeles eget inlägg för detta med hur köttindustrin påverkar miljön men än så länge säger så här; du KAN inte vara en environmentalist om du köper och äter djurkött. PUNKT SLUT. Om någon stör sig på mitt argument så kan den gärna let me know så vi kan debattera om saken så jag kan prove you wrong=) Under tiden kan ju alla ta och kolla världens bästa dokumentär Cowspiracy, jag dör för hur välgjord och intressant den är!! Nu blev jag visst lite sidetracked här, så blir det nog alltid när jag skriver om sånahär grejer, men min poäng med detta var egentligen att berätta att det var en sjukt givande och informativ diskussion som jag är glad över att ha fått vara med om.

Det var öppet (& såklart gratis) inträde för allmänheten och det bjöds även på gudomliga munkar, så om man är intresserad av att gå på liknande grejer skulle jag rekommendera att gå och likea "oikeutta eläimille" eller andra djurvänliga grupper som t.ex. Eläinsuojeluliitto Animalia eller Vegaani-Liitto på Facebook där det brukar finnas info om olika roliga och intressanta tillställningar.


På tal om Cowspiracy så visas den nu på lördag (25.4) i Suomen Sosiaalifoorumi på Dagmarsgatan i Helsingfors, kl 10.00. Här är en länk till eventen om ni är intresserade av att gå och kolla: https://www.facebook.com/events/1565537050362240/

No comments:

Post a Comment