Wednesday, April 29, 2015

Veggie Curry

Nu är jag tillbaka i Åbo och därmed back to reality. Det kändes nästan som en liten mini-vacation att vara hemma i Esbo, speciellt det där med att bli bjuden på hemlagad mat around the clock, åh lyx. Mamma lagade bland annat vegansk lasagne, tofu-pasta med avocado, toscatårta & banankaka, och det enda jag kan säga är att jag nog blivit bortskämd som bara den. På lördagen bestämde jag mig för att själv improvisera lite i köket och slängde ihop världens enklaste vegetable curry. Det bästa var att jag endast använde mig av allt sådant som jag hittade hemma i skåpen och shitpomfritt så gott det blev!


Du behöver: 

- Kokosmjölk
- Grönsaksbuljong
- Curry-, spiskummin-, cajun-, m.fl. kryddor
- En massa olika grönsaker (jag använde mig av färsk broccoli, morot, sparris, gröna bönor, sockerärter, minimajs, tomat, lök & vitlök)
- Färsk koriander
- Färsk chili
- Lime

Gör så här:

1) Hacka upp grönsakerna
2) Stek löken i olja tills brynt
3) Lägg i broccolin och morötterna i stekpannan tillsammans löken, stek en stund så de hinner mjukna före du lägger i resten av grönsakerna (mina sparrisar och gröna bönor var från konservburkar så de behövdes inte stekas så länge, om man använder frysta grönsaker lönar det sig att koka dem före)
4) Värm upp kokosmjölken i en skild stekpanna/kastrull och lägg i grönsaksbuljongen, koriandern & resten av kryddorna. Låt puttra på svag värme och tillsätt grönsakerna, hackade vitlöken & chilin i grytan.
5) Krydda currygrytan ännu mera vid behov och pressa i färsk limejuice.
6) Klaaaart! Servera med jasminris & enjoy.

ps. annat supergott att lägga i sin currygryta är; kikärtor, paprika, linser, blomkål, ananas,  kål.. osv osv the list could go on forever..

No comments:

Post a Comment