Friday, September 25, 2015

kropps positivitet

Jag brukar ofta kolla på klipp från Malou Efter Tio på Youtube, och just nu är kropps positivitet, fat-shaming och kroppsideal aktuellt i programmet. Denna debatt mellan Katrin Zytomierska och Maja Engström fick enormt mycket publicitet då Katrin sa en massa saker som upprörde många:


Enligt mig är Katrin arrogant & ignorant, och verkar besatt av mat och träning. Katrin påstår att man inte kan vara lycklig eller glad om man är tjock. Nu är det ju så att lycka sitter i ens huvud, man kan må dåligt oberoende om man är smal eller tjock, vältränad eller otränad. One doesn’t have anything to do with the other.

Katrin påstår att en överviktig människa sitter och frossar i sig vidriga onyttigheter dagarna långa. Fast nu vet vi ju alla att en naturligt smal person kanske kan vräka i sig hur mycket "onyttigheter" som helst, medan en “överviktig" person kan äta hur hälsosamt och hur lite som helst. Sen undrar jag också hur hon tänker då hon enligt mig förespråkar en väldigt osund relation mellan mat och kropp.

 Hon förespråkar LCHF, undviker kolhydrater och äter animaliska produkter fullproppade med kolesterol, mättade fetter, cancerbildande proteiner etc. (läsvärt: "The China Study”, läs kortfattat om boken här). Hon verkar rent ut sagt besatt av kroppsnormer, av att äta “rätt” och att göra av sig med lika mycket energi som man konsumerar. Detta är tankar och förhållningssätt som Natashja Blomberg (Lady Dahmer) och Anna Davidsson (Apan Satt i Granen) vill att vi ska bli fria ifrån.

Jag tycker oftast Lady Dahmer är lite väl extrem i sina uttalanden men jag har följt henne lite mer intensivt i och med all diskussion. Här sitter hon med Apan och pratar om att älska sig själv och sin kropp. Jag tycker faktist de verkar rätt glada och lyckliga (även om de klassas som tjocka av samhället) i motsats till Katrin. Oh the irony.. 


Lady Dahmer skrev även ett otroligt bra inlägg på sin blogg i går, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Läs här: http://ladydahmer.nu/det-rimligaste-ar-val-att-inte-servera-doda-djur-till-sina-barn/

No comments:

Post a Comment